TV-journalister er begyndt at kalde Helle Thorning for ”vores statsminister”. Der er vist aldrig nogen borgerlig statsminister, som har oplevet denne sproglige omfavnelse.
Så i går kunne TV2 News stille om til direkte reportage med ”vores statsminister”, som besøgte en Bilka-forretning i Ishøj.
I det hele taget kunne Thorning ikke klage over mediedækningen. 30-40 journalister og fotografer trådte hinanden over tæerne i Bilkas gange for at dække besøget.
Thornings strategi
Officielt var formålet med besøget at høre om Bilkas positive erfaringer med integration. En tredjedel af forretningens medarbejdere har indvandrerbaggrund.
Men Thorning havde også et klart uofficielt formål: Besøget skulle vise hende som en folkelig person med en god menneskelig kontakt.
Dermed skulle det følge op på nytårstalen og Socialdemokraternes nye annoncekampagne, hvor personen Thorning er i centrum som en politiker, der er optaget af almindelige danskeres hverdag.
Mere præcist skulle besøget bidrage til fortællingen om ”Helle fra Ishøj”, pigen fra de jævne kår. Nu vendte hun tilbage til ”sine egne”. Det er en fortælling, som Thorning har dyrket med stor flid.
Intet sted var mere velegnet til at pudse denne fortælling op. For Thorning har faktisk i sin ungdom haft fritidsarbejde med at bage vafler og stege pølser i Bilkas grillbar.
Det er dog temmelig tvivlsomt, om anstrengelserne for at lancere Thorning som den jævne politiker bider på vælgerne.
Thorning giver den som ”Helle fra Ishøj”, men folkelig giver hun ikke.
Datter af kontorchef
”Vores statsminister” kunne ikke klage over de gamle mediers medvirken til at banke hendes folkelige image op. Der var store reportager, og alt i alt kunne Thorning være tilfreds med indholdet i dem. Det gav også gode billeder med baby på armen og den slags.
Ganske vist efterlod journalisterne ingen tvivl om, at besøget var et særdeles bevidst led i Thornings valgforberedelser. Og de sørgede også for at citere en række Ishøj-borgere i Bilka, som var kritiske over for statsministeren.
Men det vigtigste for Thorning var, at medierne arbejdede med på hendes fortælling om ”Helle fra Ishøj”, som er så vigtig for hendes valgkamp.
Ingen af reportagerne gjorde opmærksom på, at Thorning nok kommer fra Ishøj, men ikke har nogen særlig folkelig baggrund. Hun kommer fra, hvad man vel må betegne som den højere, akademisk uddannede middelklasse.
Hun levede sammen med sin mor, der var kontorchef, og faderen var lektor og cand. oecon.
Der er selvfølgelig intet som helst forkert i en sådan baggrund. Men ”Helle fra Ishøj”-imaget virker lovlig kunstigt og smart på den baggrund.
Nødt til at gøre forsøget, men …
Så Thorning skal være glad for, at medierne fredede hendes fortælling om den folkelige herkomst. Alt i alt er der næppe tvivl om, at det var en god dag for hende med hensyn til pr.
Spørgsmålet er så, hvor meget den slags betyder i forhold til det kommende valg. Vil det lykkes for Thorning at få en væsentligt mere folkelig profil og kapre stemmer på det ved valget?
Hun er nødt til at gøre forsøget, fordi hendes image hidtil har haft et klart præg af fine forhold og snakkende klasser. Men hendes folkelige anstrengelser vil næppe for alvor ændre vælgernes opfattelse af hende.
Holdningerne
Folk fra medierne og eksperter i kommunikation har en tilbøjelighed til at overvurdere, hvad kommunikation betyder i sig selv.
Men kommunikationen giver ikke meget, hvis vælgerne ikke kan forbinde den med nogle holdninger, som de har tillid til. Et velformuleret budskab uden dækning virker hurtigt påtaget. Og her har Thorning et problem, som nok vil plage hende hele vejen frem til valgdagen.
Mange vælgere synes ikke at have den store politiske tillid til Thorning. De forbinder hende med løftebrud, dagpenge, for meget EU og bonede gulve, for slap udlændingepolitik.
Uanset hvor flink hun måtte virke i Bilka i Ishøj, så er flertallet af vælgere altså ikke så forvirrede, at det får dem til at glemme deres holdningsmæssige forbehold.
Det bliver ikke bedre af, at Thorning virker meget indstuderet, når hun fungerer i politiske sammenhænge.
Blandt andet bruger hun meget stive, spindoktor-vendinger. Hun husker for eksempel altid at bruge ordet ”eksperimenter” om Venstres økonomiske politik. Når man i forvejen er mistænkt for at være politisk beregnende – jævnfør løftebruddene – skaber det distance.
Thorning gav den i går som ”Helle fra Ishøj” – men folkelig bliver hun ikke.