Flisebelægning i carport volder problemer

Colourbox

Kære arkitekt.

 

Jeg var træt af de lunker der var i min flisebelægning i min carport og i tilkørslen til carporten.

 

På denne årstid ligger der så vandpytter i lunkerne.

 

Derfor fik jeg for et lille år siden lagt fliserne om, endda med nye betonfliser.

 

Nu er lunkerne ved at komme igen, specielt i bilens “hjulspor”.

 

Kan man ikke lægge fliser “fast”, så de ikke giver efter for en bils vægt?

 

Hvad gør jeg?

 

Med venlig hilsen

 

Børge Gunnersen

 

 

Kære Børge.

Læs også
Gribskov Kommune kaldes Nordsjællands perle – få en guide her

 

Jo selvfølgelig kan man det.

 

Du nævner ikke noget om, at fliserne skulle være knækket, så jeg går ud fra, at der ikke er noget galt med fliserne.

 

Sagt på en anden måde, de kan altså tåle belastningen fra din bil.

 

Når der alligevel kommer “hjulspor” i din flisebelægning, skyldes det at underlaget “giver efter”.

 

Underlaget er det fliserne ligger på, normalt grus og lidt længere nede, stabilgrus, mange gange blot kaldt “Stabil”.

 

Det er stabilen der skal sikre, at fliserne ikke giver efter. Gruslaget 10 –

Læs også
150.000 mennesker vil se de smukke kirsebærtræer på Bispebjerg Kirkegaard

 

30 mm har blot til formål at afrette overfladen, så fliserne kan lægges pænt.

 

Giver fliserne efter, er det stabilen der svigter. Svigter betyder, at det ikke er udført fagmæssigt korrekt.

 

Stabilen skal sammenpresses til en kompakt masse. Det hedder i fagsproget, at stabilen skal komprimeres.

 

Det udføres med en pladevibrator, der køres frem og tilbage hen over stabilen, indtil det er trykket helt sammen.

 

Går man lidt halvvidenskabeligt til værks kan komprimeringen måles, og her får man så en “proctorværdi”.

 

Her er der en smule forskellige definitioner, men ved den mest brugte skal proctorværdien ligge på omkring 98.

Læs også
Sarah fra Hirtshals vinder i DM i Skills 2018

 

Har underlaget, stabilen, denne værdi, sætter fliserne sig så ikke, forudsat at tykkelsen på¨stabillaget er tilpasset den belastning, som er fastsat af dig. Du ved jo hvad din bil vejer.

 

En faktor der kan drille er (jord)bunden under stabillaget. Den skal være nogenlunde fri for organiske materialer.

 

Organiske materialer som træ, planter etc. svinder med tiden, og så har du lunker igen, da stabilen så synker.

 

Helt tosset bliver det hvis underlaget længere nede, ikke er bæredygtigt.

 

Her taler man om “blød bund.”

 

Man kan ikke bygge på blød bund, da bygningen så sætter sig – synker langsomt.

Læs også
Glæden ved at plukke havtorn på den langsomme måde – og en nem opskrift

 

Derfor piloterer man.

 

Tykkelsen af den bløde bund varierer næsten uendeligt og den undersøges derfor af specialister.

 

Man kan faktisk regne på hvor meget det hele vil synke over en årrække.

 

Er tykkelsen blot 30 cm under dine fliser er det en god ide at udskifte den med uorganiske materialer.

 

Er tykkelsen en meter begynder omkostningerne ved en udskiftning, at gøre ondt.

 

Uanset tykkelsen kan en flisebelægning på forskellig vis sikres.

Læs også
Dagens læserfoto: En smuk Løvfaldsmåler sad på vinduet i morges

 

Udgifterne kan synes ude af trit med resultatet, men det kan gøres.

 

Ved en omfattende udskiftning ville jeg nok “leve” med lunkerne, og så måske lægge fliserne om hvert 5. -10. år.

 

Nu har du så lidt at tænke over, men god fornøjelse –

 

Bedste hilsner

Jesper Staun, Arkitekt, cand.arch.

www.jesperstaun.dk  *  [email protected]

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…