Undervisning i kristendom vil gavne integrationen

Colourbox

I den danske folkeskole har eleverne i dag et fag, der hedder kristendomskundskab. Det er et utroligt vigtigt fag for de danske børn og unge, hvor de udover selve kristendommen også undervises i livsfilosofi, grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.

 

Meget betydningsfulde emner at vende, når man er ung og skal vokse op i et samfund som det danske, hvor vi har en åben tilgang til livets store spørgsmål, og hvor man skal indgå i forskellige fællesskaber i alt fra sandkassen og skolegården til fodboldklubben og arbejdspladsen.

 

Selvom faget hedder kristendomskundskab – og det skal det selvfølgelig blive ved med at hedde, da kristendommen nu engang er den vigtigste religion herhjemme – undervises eleverne også i andre religioner.

 

Det er sundt og godt, for selvfølgelig skal danske skolebørn også kende til andre religioner end kristendommen. Det er vigtigt for at forstå verden, at man kender til verdens religioner – om man synes om religion i det hele taget eller ej. Kultur og traditioner hænger sammen med religion de fleste steder.

 

Historisk betydning

Og sådan er det selvfølgelig også herhjemme. Den kristendom, der har haft meget afgørende og meget positiv indflydelse på, hvordan det danske samfund har udviklet sig, er vigtig at forstå og forholde sig til, når man vokser op.

 

Derfor er det meget bekymrende, at tusindvis af elever i dag fritages for kristendomsundervisning i folkeskolen. Det drejer sig om elever, der af primært religiøse årsager fritages for undervisningen, og på nogle skoler er det helt op til 80 procent af eleverne, der fritages.

 

Men jeg forstår slet ikke, hvorfor man vil være bekendt at fritage sine børn fra den værdifulde undervisning, og hvis man er kommet til Danmark som udlænding – af den eller den anden årsag – så er kristendomskundskab en oplagt smutvej til hurtigere at forstå det danske samfund.

 

Hvis man deltager, bliver man klogere på Danmark og på danskerne, og det vil være lettere for at blive integreret. Hvis man fravælger undervisningen, bliver det sværere at integrere sig. Det er ganske enkelt et spørgsmål om at interessere sig for og blive klogere på det, man skal integreres i og være en del af.

 

Obligatorisk

Derfor mener jeg, at kristendomskundskab i folkeskolen skal være obligatorisk for alle elever uanset deres eller deres forældres personlige overbevisning. Kristendommen hænger nu engang sammen med dansk kulturhistorie, og hvis man vil være en del af det danske samfund, skal man forstå det i dybden.

 

Læs også
Mange unge indvandrere i København sætter religiøse love over demokratiet – men det søger man at skjule

Kristendomskundskab i folkeskolen er ikke forkyndende – det er orienterende. Det bør alle elever tage del i, og det burde ikke støde nogen. Man skal jo også deltage i diskussionen i samfundsfag, selvom man er antidemokrat, og man skal også lave sine lektier i geografi, selvom man tror, at jorden er flad.

 

Brian Mikkelsen, Gruppeformand Det Konservative Folkeparti

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…