Minibil med personlighed og karakter, men har lidt svært ved at beslutte sig

Tilbage i 2005 gik Toyota og Peugeot-Citroën koncernen (PSA) sammen om at lave tre minibiler. Resultatet blev Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1, der er identiske på nær lygter og mærke. Det blev en stor succes, og derfor har de 3 mærker nu forsøgt at gentage succesen. Opskriften er næsten den samme: Alt teknik og interiør er det samme, men denne gang er bilernes design langtfra identiske.

 

Den nye Aygo er super asiatisk og med en næse, som man skulle tro var designet efter et par spisepinde. Det samme gør sig gældende for de to franskmænd, der er meget klassisk franske i designet. De har begge glatte linjer og tager inspiration fra deres større søskende i model-programmerne. Peugeot 108’eren ligner derfor lidt en skrumpet 308.

 

Hvor Citroënen stjæler sit designsprog fra Citroen C4 Picasso’en. Det gør den med sine separate undersænkede forlygter, designet så de næsten ligner tågelygter, og resten af lygten som et aggressivt øjenbryn ovenpå. Baglygterne sidder som små søjler ud fra resten af bilen. Dét kombineret med tonsvis af andre strategiske design linjer og små detaljer gør, at C1’eren ser super godt ud, bare en anelse feminin.

 

Ideen med de forskellige og markante designs er, at man vil skabe en minibil med noget personlighed og karakter.

 

Årsagen til de nye design er, at da den første generation kom i 2005, var de meget billige, og de andre fabrikanter havde ikke rigtigt noget produkt, som kunne matche dem. Nu har alle fabrikanter en billig minibil, selv små mærker som Mitsubishi med deres SpaceStar kan være med.

 

Stor konkurrence indenfor minibiler

Der er derfor kommet enorm konkurrence inden for minibilerne, og så det er ikke længere nok bare at være billig. Tag fx VW Up!. Det er en billig bil, men den er alligevel en slags prestigebil. Det er cool at køre VW Up!.

 

Det svære spørgsmål ligger derfor i, hvor man skal udmærke sig? Seat Mii flyttede grænsen for hvor sporty en minibil kan være. Hyundai i10 flyttede grænsen for hvor komfortable (og kedeligt designet) en minibil kan være.

 

Jeg tror, at Citroën med C1’erens feminine look nu prøver at lave en billigere Fiat 500. Jeg har svært ved at forestille mig, at der en kvinde som ikke på et eller andet tidspunkt har drømt lidt om en Fiat 500. Problemet med den appeal er, at Fiat 500 derfor kun køres af kvinder og tøffelhelte, og det er i sig selv årsag nok til jeg ikke vil have en.

 

C1’eren er langt hen af vejen lykkedes med at gå i 500’erens fodspor. Alle de kvinder, jeg har snakket med om C1’eren, synes, den er super fed. Det gør bare, at jeg ikke vil have en, udelukkende fordi det bliver en tøse-bil. Det er grundlæggende ærgerligt for med den 82 hks motor er den faktisk forholdsvis sjov at køre i. Titusinder af gange sjovere end så meget andet jeg har kørt i.

 

Læs også
Til ham eller hende, der tror han eller hun har alt!

 

Skizofren C1’er

Det mest fantastiske ved C1’eren er foldetaget. Det kræver, man tager en af de lidt dyrere modeller, og selvom det kun er midten af taget, som kan folde, så virker det (næsten) som en cabriolet. Det eneste der skal til er, at man kører taget tilbage og vinduerne ned. Det er mildest talt fantastisk. Det betyder nemlig at man kan få oplevelsen af en cabriolet for kun en snært over 100.000 kr., og husk at der er en tendens til at værdien er bedre.

 

Kommunikationssystemet er også fint. Det har hvad man skal bruge; radio, bluetooth streaming og telefon. Telefonsystemet er ikke det bedste i verden. Det lyder lidt som om man sidder på bunden af en sø. Så man råber mere end man taler i telefon. Det er et problem, man finder på mange af den type systemer. Til systemet kan man få en 7” touchskærm, den er suveræn og super nem at bruge. Problemet ved den slags i så billig en bil som en C1’er er bare, at man ikke kan forvente at få noget som helst for de 20-30.000 kr. man bruger på ekstraudstyr, når man sælger den igen. Så inden man vælger noget ekstraudstyr i den her slags biler, skal man gøre op med sig selv om man får nok ud af det til at det alligevel er pengene værd.

 

Der også nogle andre ting man skal være opmærksom på. Fx er bagsæderne er meget små. Så har man store børn eller planer om at have voksne på bagsædet ofte, skal man nok overveje en af konkurrenterne. Det er især slemt, hvis man har foldetaget. Det tager et par centimeter af taghøjden, som ikke er god i forvejen. Har man ikke foldetaget virker bagsæderne også meget mørke. Det skyldes at vinduerne er meget små og heller ikke rigtig kan åbnes. De kan kun poppe ud, således at man får en 3-4 centimeter bramme af luft. Så har man ikke aircondition, bliver bagsædet ubehageligt.

 

Bagagerummet er heller ikke særlig stort og sædernes vinkel gør, at man ikke kan have to pakkede sportstasker ovenpå hinanden. For at få bilen til at være stiv nok, har de været nødt til at lave en høj kant på bagagerummet, så det er svært at få tunge indkøbsposer ind.

 

Tager man den 68 hks motor, finder man også ud af at det kan være skræmmende at køre på motorvej. Lige så snart man runder de 100 km/t sker der nemlig ingenting. Træder man på speederen ved den slags hastigheder brummer den bare højere, men det har ingen reel effekt. Så er den 82 hks meget bedre, den har rigeligt med power, også til overhaling. Det kan dog stadig mærkes at den er anstrengt ved de høje hastigheder.

Læs også
Livsfarlig sabotage: Flere og flere biler får skruet deres hjulbolte løs – hvor kommer denne hang til at bringe andre i fare fra?

 

Bedre alternativer

Overordnet er C1’eren en okay bil. Den har noget karakter og personlighed. Den har bare samtidig lidt for mange småfejl til at kunne sige at være en succes, for vil man have en bil med karakter og personlighed, så ville jeg hellere have en Fiat 500. Den er lidt dyrere, men den vil holde værdien bedre, og så ender man cirka samme sted.

 

Vil man bare have en billig ”fra a til b bil”, så er der stadig billigere alternativer, som gør det bedre. Hyundai i10 for eksempel. Så helt ærligt så sidder C1’en lidt mellem to stole. Den prøver både at være en billig bil og en stilet kultbil på en gang, og den lykkedes ikke rigtigt med nogen af delene. Beklager Citroën. Close, but no cigar.

 

Normalt er man efter en anmeldelse helt sikker på, hvilken motor og hvilket udstyr niveau man skal købe, men med C1’eren er det lidt sværere. Den skal grundelæggende være to biler. Den bedste vil jeg sige er den 82 hks C1’er med foldetag, multimedie og touchskærm, men den koster så også knap 155.000 kr. og det er for meget for en C1’er. I hvert fald efter mit hoved. Den billigste koster 79.990 kr., men så er der også jordhuler med mere udstyr.

 

Det handler om at finde en gylden mellemvej, så held og lykke for det er ikke lykkedes mig endnu.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…