Mazda 3: Alfa Romeo på japansk

Det er ikke helt forfejlet at kalde den seneste Mazda 3 for en Alfa Romeo på japansk. Designet bagfra ligner endda en Alfa Romeo Gullietta. Forfra har den dog Mazdas eget design, altså det de kalder KODO soul of motion. Fantastisk ser det i hvert fald ud, og det er lige før man ville sige at det ser bedre ud på den lille 3’er end på den større 6’er. Hvor om alting er så ser de begge to glimrende ud. Det hjælper også at den er hvid.

Køreegenskaber

Det som altid har gjort, at alfister har elsket deres alfaer, har ikke kun været designet. Faktisk er der nogle alfaer, som ikke er særligt kønne. En Alfa Romeo 75 kunne man måske endda kalde grim. Det som alfisterne altid har elsket, er måden de kører på.

 

Derfor er det også nærliggende at stille sig selv det spørgsmål: ”kører den som en alfa?”. I et kort svar, nej, det gør den ikke. Det den mangler er sjælen og fornemmelsen når man gør det. Mazda 3’eren lykkedes ikke med at fange den samme sensation som mange af alfaerne gør. Så den kører ikke som en alfa, nej faktisk kører den som en ”Hot hatch”, som briterne ville sige, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

 

Fordi motoren og den fantastiske 6 trins manuelle gearkasse er lavet som de er, så skal man lede efter kraften. Skal man køre så sporty og hurtigt, så skal man altså skifte gear ofte, hvilket gør det meget mere involverende. Det kombineret med undervognsopsætningen og styretøjet, gør at den er super sporty. Så det er Alfa på japansk, den har ikke sjælen, men den har teknikken.  Det er en drivers car.

 

Mindre komfort

Det eneste problem med at det er en såkaldt ”drivers car”, er at de typisk ikke er så komfortable som andre biler. Den ellers glimrende gearkasse er meget lavt gearet, så man kommer tidligt i 6. gear. Det betyder at den, på trods af de 6 gear, tager rigtig mange omdrejninger ved motorvejshastigheder. Der ville det være rarere at have en lidt hårdere gearing. Den lette gearing gør også at man skifter gear mere end normalt ved almindelig bykørsel. Det kunne man forestille sig, at nogen ville finde pænt irriterende.

 

Tit og ofte er denne type biler også hårde i affjedringen, og det kan være træls på lange ture. Det er dog ikke det store problem på 3’eren. Den er ikke så blød som for eksempel en Citroën C4, men det er bestemt ikke ukomfortabelt.

 

Larmer

Det største kritikpunkt jeg har, er imidlertid hjulstøjen. Ved motorvejshastigheder larmer det meget.  Man kan reelt ikke snakke med dem på bagsædet uden at råbe. Dertil kommer det også at men hurtigere bliver træt, hvis man kører i en sådan larm. Det er med til at underminere værdien i at have en bil i golfklassen.

 

Jeg synes nemlig det smarteste ved biler fra ”C” segmentet, er at man får en citybil som er nem at parkere, og kan komme ud og ind over alt. Samtidig kan man tage den på motorvej og køre langfart i den, men når hjulene larmer, så meget som de gør, så egner den sig ikke fantastisk her. Det underminerer på et eller andet plan bilens værdi.

 

Når det er sagt så ville jeg gerne tilgive den for dens fejl. For den kan rigtig meget andet, og det den kan, gør den faktisk godt.

 

Ok til pengene

Så vil du have en veludstyret, sporty og, i mine øjne, fantastisk smuk bil. Ja, så er en Mazda 3 bestemt ikke et dårligt bud, og skal du bruge lidt mere plads, så er det ikke et problem. Man kan nemlig få en Mazda 3 sedan, som har lidt bedre plads på bagsædet og et større bagagerum, og den er, om noget, kun endnu kønnere.

Læs også
Til ham eller hende, der tror han eller hun har alt!

 

Personligt ville jeg nok vælge en 2.0 120 hks benziner i Vision udstyrsniveauet. Da jeg synes den matcher bedst i performance og pris, men hvis man kører rigtigt mange kilometer er den 2.2 liters 150 hks diesel måske et bedre bud. Den fungerer også fint, og passer godt til bilen. Det er bare svært at retfærdiggøre de 50.000 kr. i merpris. Du kan i hvert fald køre 60.000 km før det du begynder at spare penge. Kører du under 35.000 km per år og skifter bil senest hver 3. år, ville jeg ikke overveje det. Skifter du bil sjældnere kan det måske gå.

 

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…