Kristne forfølges, mens kirkefolk har travlt med at kæmpe for flere moskeer

I Haderslev kæmper ikke færre end 26 kirkefolk, herunder biskop Marianne Christiansen og domprovst Kim Eriksen for at få opført – ikke en kirke som man måske skulle tro – men en moské med kuppel og minaret.

 

Baggrunden er følgende: Islamisk Center Haderslev har ansøgt om at bygge en kuppelmoské med 16 meter høje minareter i et område, hvor den eksisterende lokalplan ikke tillader bygninger over 12 meter. Det reglement skal det muslimske trossamfund naturligvis rette ind under som alle andre.

 

Derfor kan det muslimske trossamfund helt indlysende ikke opføre en moské i den udformning, det ønsker med tårnhøje minareter, endskønt de har kristne kredse i lokalområdet, der kæmper deres moskékamp. (Den Korte Avis 24.10.2013)

 

Biskop over Haderslev stift Marianne Christiansen og domprovst Kim Eriksen har sammen med 24 andre præster og menighedsrådsmedlemmer ulejliget sig med at skrive et åbent brev til byrådet, hvor de kalder det ”beskæmmende for os at opleve, at stærke politiske kræfter i Haderslev modarbejder det muslimske trossamfunds ønsker om at opføre en moské i den udformning, det ønsker”.

Domprovst Kim Eriksen siger, at ”Underskriverne føler sig kaldet til at tale muslimernes sag over for kommunalpolitikerne og påpeger, at kommunen i tidligere sager har vist sig villige til at ændre lokalplaner.

 

Men at politikerne i denne sag modarbejder det muslimske trossamfunds ønsker” (http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/544948:Kirke—tro–Beskaemmede-kirkefolk-opfordrer-byraad-til-at-tillade-moske). Føler sig kaldet til at kæmpe for islamisering, med andre ord.

 

Det er ualmindeligt forstemmende, at vi i Danmark har sådanne kirkefolk til at repræsentere folkekirken. Disse kirkefolk burde i stedet føle sig kaldet til at forkynde kristendommen i stedet for at kæmpe islams sag.

 

(http://m.jyllands-posten.dk/international/Afrika/ECE6515545/40-boern-draebt-i-massakre-i-nigeria/)

 

Ganske vist kan man i går i Kristeligt Dagblad læse en artikel om “Sønderjyder bad for forfulgte kristne”. Men selv her kommer det til at handle om muslimer og moskeer. Der står som indledning til artiklen: “Der blev i søndags bedt en stille bøn for verdens forfulgte kristne i Haderslev Domkirke. Men blandt kirkegængerne gik tankerne også til muslimer, der ønsker en moské i byen.”

 

Opbakning fra andre dele af landet

I et læserindlæg forleden skrev biskop Christiansen blandt andet: ”Har Haderslev mindre frihed end Cairo?”. Man kunne fristes til at opfordre Christiansen til at iklæde sig sin bispekåbe og kors for drage til Cairo, hvor kirkerne i vor samtid står i flammer.

 

Derefter kan Christiansen passende fortælle os om frihed – hvis hun er så heldig at overleve (http://www.jyllands-posten.dk/protected/premium/international/ECE6491244/vi-vil-draebe-jer-vi-vil-slagte-jer/).

Læs også
Danmark har fået en ny stormoské – Den Korte Avis har været på besøg

 

Biskop i Viborg stift, Karsten Nissen, der er kendt for at kæmpe for moskébyggeri i København, bakker op om sine kirkekollegaer i det sønderjyske. Nissen kan med henvisning til Grundlovens ord om religionsfrihed i Danmark ikke se, hvorfor ”der fra nogle sider er så stor skepsis over for moskéer, mens andre religioners gudshuse uden videre accepteres”.

 

På baggrund af den udtalelse synes det som om, at religioner for biskop Nissen er ét fedt. Gad vide, om Nissen aldrig skænker det en tanke, hvorfor kristne undertrykkes og fordrives fra store dele af Mellemøsten, eller muslimsk dominerede samfund som Pakistan og Indonesien? Det skulle vel aldrig have noget med udfoldelsen af den politiske trosideologi islam at gøre? Måske det var en idé at anbefale Nissen at læse Klaus Wivels nye bog ”Den sidste nadver. En rejse blandt de efterladte kristne i den arabiske verden” (http://www.saxo.com/dk/den-sidste-nadver_klaus-wivel_indbundet_9788774671114?gclid=CM7gvZKM47wCFeL7cgodd0kAQg).

 

I Danske Kirkers Råd har biskop Nissen kæmpet side om side med domprovst i Københavns stift Anders Gadegaard for at få bygget en stormoské i København (https://denkorteavis.dk/2012/kirkefolk-stotter-stormoskeer-i-danmark/). Gadegaard, der som en slags plaster på såret i forbindelse med Muhammedkrisen foreslog, at kirkerne i København skulle samle ind til byggeri af en stormoské. Som om at man kan købe sig til fred   (http://www.tidehverv.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=717&Itemid=39).

 

Ved de hvad der foregår i flere moskeer?

Dersom de kirkelige moskémedløbere vitterligt ønskede at få indblik i, hvad der prædikes i en del af vore nabolandes moskéer, så skulle de tage at bruge nogle kræfter på at se nærmere på de udsendelser, der er optaget med skjult kamera i de 10 største moskéer i Sverige og i de største såkaldte moderate moskéer i Storbritannien.

 

I det svenske program Uppdrag Granskning på SVT besøgte to kvinder i burkauniform 10 svenske moskéer og stillede imamerne forskellige spørgsmål. Der blev kvinderne blandt andet oplyst om, at det er forbudt at nægte sin mand sex, at flerkoneri og hustruvold er tilladt (http://www.180grader.dk/Video/med-dold-kamera-i-svenska-mosker-med-svts-uppdrag-granskning-youtube).

 

Læs også
Video: Bønnekald med “Allahu akbar” gjalder ud over byen – nu siger indbyggerne råt for usødet, hvad de mener om det

I den kendte dokumentar-udsendelse Dispatches Undercover Mosque på Channel 4 blev der vist filmoptagelser samlet gennem 12 måneder med skjult kamera i store moskéer forskellige steder i Storbritannien, blandt andet Green Lane Mosque i Birmingham.

 

Dokumentaren afslørede, at der blev talt med to tunger: udadtil blev der talt for tolerance, dialog og sameksistens, indadtil var der opfordringer til had mod kristne og jøder, opfordringer til vold mod kvinder, hvis de ikke iførte sig hijab, ekstremisme med rod i den saudiske wahabisme, intolerance, mord på homoseksuelle, ikke-muslimer blev kaldt kuffar og patologiske løgnere, der blev prædiket hellig krig, etc. En gyser fra virkelighedens verden i nogle af Storbritanniens store moskéer (http://vimeo.com/19598947).

 

Den viden er vigtig at have in mente, når man oplever kulturrelativistiske kirkefolk, der kæmper for moskéer i Danmark. Den første stormoské i Rovsingsgade i København står færdigbygget i foråret 2014 støttet med 150 millioner kroner af den islamiske stat Qatar, hvor sharialovgivning er retsorden. Byggetilladelsen er sikret af et massivt rød-radikalt politisk flertal på Københavns rådhus (http://www.b.dk/nationalt/stormoske-aabner-under-politiske-protester).

 

Man må håbe, at der bliver holdt vågent øje med, hvad der bliver prædiket i de moskéer, der knopskyder rundt omkring i kongeriget. Sporene fra Grimhøjmoskéen i Aarhus og en del moskéer i Sverige og Storbritannien tegner ikke lovende.

 

Måske virker presset

Et enig byråd i Haderslev besluttede tirsdag aften, at et moske-byggeriet er et byggeprojekt som alle andre. Dermed omgør byrådet en beslutning i udvalget for plan og miljø, der i første omgang sagde nej til moskeen. Nu er der kun den begrænsning på byggeriet, at minareten kun må være 12 meter høj og ikke som planlagt 19 meter. (DR.dk)

 

Både Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti har været kritiske overfor moske-projektet. Begge partier har udtrykt bekymring over, at en del af pengene til moske-byggeriet kommer fra Kuwait. De er nervøse for, at pengene vil give taletid til radikale islamister fra Mellemøsten. (DR.dk)

Læs også
Ny bog: De er alle præstebørn – nu fortæller de om deres opvækst
Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…