Skræmmende jødehad møder forståelse fra uventet kant

wikimedia
Udskriv

Det nye år var ikke mange dage gammelt, før den første sag om ytringsfriheden bragede løs i medierne.

 

Denne gang i Frankrig. Her har myndighederne forbudt den franske komiker Dieudonnè M´bala M´bala at optræde med sine kommende shows.

 

Begrundelsen er, at de er ”en trussel mod den offentlige orden”, som det hedder. Med andre ord statslig censur.

 

Dieudonné har modtaget otte domme for jødehadske og racistiske udtalelser.

 

Dieudonnés utroligt grove angreb på jøder

Det seneste verbale angreb fra Dieudonné har været rettet mod den jødisk-franske radiovært Patrick Cohen: ”Når jeg hører Patrick Cohen tale, siger jeg til mig selv, gaskamrene…det er nu ærgerligt”, og Dieudonné fortsætter ved at udtrykke sin tvivl om, at Cohen får tid til at pakke sin kuffert, ”når vinden vender igen”.

 

Dieudonné får i sit seneste show publikum med til at synge med på en omredigeret populær sang, hvor Dieudonné synger om nazisternes forsøg på systematisk at udrydde de europæiske jøder. Derudover kalder Dieudonné markeringen af de nazistiske jødeudryddelser for ”mindepornografi”.

Læs også
Radikal islam breder sig i tyske skoler – og nu er ”jøde” igen blevet et skældsord

 

fodboldspiller hylder ham med en nazi-lignende hilsen

Dieudonné er ligeledes ophavsmanden til en nazi-lignende hilsen den såkaldte ”la quenelle”, hvor der gøres antræk til heilen ved at højre arm holdes strakt ned langs kroppen af venstre hånds placering på højre skulder. En nazi-lignende hilsen som den franske fodboldspiller og konvertit til islam Nicolas Anelka for nylig har demonstreret på fodboldbanen i Premier League i Storbritannien som en gestus til sin gode bekendte Dieudonné.

 

Det har medført fordømmelser af Anelka i den britiske presse (http://www.theguardian.com/world/2013/dec/29/french-comedian-nicolas-anelka-ban-dieudonne).

 

Ovenstående er blot nogle få eksempler på Dieudonnés afskyelige og nederdrægtige udfald mod jøder.

 

Nej til cencur

Frankrig bevæger sig i en helt forkert retning, når det kommer til at lukke munden på folk, hvor uantagelige deres ytringer end måtte være.

Læs også
Imamen opfordrede til drab på jøder – nu får han opbakning fra mange muslimer

 

Et moderne civiliseret samfund bør, i modsætning til hvad totalitære stater blandt andet er berygtede for, værne om ytringsfriheden i stedet for at stække den. Når Dieudonné nægtes at fremføre sine jødehadske shows, så gør man ham til martyr blandt sine tilhængere, der ofte er at finde blandt indvandrere fra Nordafrika og Mellemøsten ifølge franske medier.

 

Historiker og journalist Bent Blüdnikow, der selv er jøde, formulerede forsvaret for ytringsfriheden klart og tydeligt i et interview til Politiken forleden:

 

”Dieudonné skal absolut have lov til at udføre sit show. Alt andet er et brud på ytringsfriheden – og det er ikke til fordel for nogen. Slet ikke jøderne. Nu er Dieudonné jo en martyr, fordi hans show er blevet forbudt. I sidste ende går det jo ud over jøderne, for så bliver de skudt i skoene, at de har magt til at begrænse ytringsfriheden. Det er i jødernes egen interesse med en fri og åben debat” (http://politiken.dk/debat/ECE2185716/journalist-en-komiker-skal-da-have-lov-til-at-heile-og-goere-grin-med-joeder/).

 

Det må være den frie og åbne samfundsdebats opgave at sørge for at udstille, kritisere, udskamme og tage afstand fra ekstreme synspunkter som Dieudonnés. Ikke statslig censur.

 

Der bør sondres knivskarpt mellem på den ene side ubehagelige synspunkter, der kan støde bestemte befolkningsgrupper og på den anden side trusler og opfordringer til vold. Også i Danmark har vi en problematisk mundkurvsparagraf 266 b, i folkemunde kendt som rascismeparagraffen, der dels skaber ulighed for loven og dels rammer vilkårligt uden hensyntagen til, om der kan føres sandhedsbevis for bestemte ytringer.

Læs også
Hvad nu, hvis jeg som ærkedansk fremsatte dødstrusler?

 

Se lige Politikens fejlagtige tegning af Dieudonné

Som en krølle på ytringsfrihedssagen, er det værd at bemærke karikaturtegningen som ledsager interviewet med Blüdnikow i Politiken.

 

Djævelen sidder som bekendt i detaljen. Dieudonné er sort, født i Cameroun og indvandret til Frankrig, men i Politikens tegning er den person, som gør grin med den ortodokse jøde, afbildet som en hvid mand. Det skulle jo nødigt hedde sig, at det er en indvandret minoritet, som chikanerer en anden minoritet. Det ville vel rokke ved Politikens verdensbillede om den onde, hvide mand, ikke sandt?

 

Ytringsfrihedssagen om Dieudonné blev forleden også diskuteret i Kulturen på TV2 News. Her var  den ekstrement venstreorienterede filminstruktør Lotte Svendsen i studiet. Svendsen tilkendegav blandt andet, at hun støtter Dieudonné ”100%” (!). Og så får jøderne (bestemt flertal!) ellers en med krabasken:

 

Lotte Svendsens utrolige udtalelser

”Jeg synes jo også lige nu i tiden, at der ligger en kæmpe udfordring i som kunstner at udfordre jøderne i deres selvopfattelse. Altså, det er så traumatisk, det jøderne har været udsat for som folk, så man måske behandler dem lidt ligesom man ville behandle et handicappet barn i sin søskendeflok og overbeskytte, så man faktisk ender med at have en endnu langsommere udvikling end man kunne håbe på. Og, altså, jeg mener ikke der er nogen, der skal være fredet, når de har den styrke, som jøderne også har. Og jøderne står på rigtig meget magt i verden lige nu”.

 

Hvem siger, at jøder skal fredes? Skal man fredes, hvis man ikke er i besiddelse af styrke? Det lyder unægtelig som om, at Lotte Svendsen plæderer for ulighed for loven alt efter, hvilken gruppe krænkelserne drejer sig om.

 

Der er vel forskel på at kritisere jøder/jødedommen og som Dieudonné fornægte folkedrabet på de europæiske jøder i Nazityskland?

 

Det synes som om, at der er én ting, som venstre- og højreradikale altid kan enes om – og det er hadet til jøder.

 

Se showet med engelske undertekster på Youtube:

 

Del. 1.

 

 

Del. 2.

 

 

Del. 3.

 

 

Del. 4.

 

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ