Japansk Trækdyr

Kan du lide asiatiske biler? Du kører måske med camping vogn eller går på jagt. Så er Mazda CX-5 muligvis noget for dig. Selv om det “kun” er en såkaldt crossover. Altså en sjov kombi mellem hatchback, golfklasse bil og en offroader. Så vi kan kalde det en babyoffroader.

 

Den er ikke uden evner, når man kommer uden for de asfalterede veje, men kører man meget offroad, så er der bedre alternativer, også selv om man kan få den med firhjulstræk. Så forventer du en japansk bjergged, så bliver du slemt skuffet.

Kører man “bare” på jagt eller rundt på små skov veje, er der ingen problemer. Den høje undervogn gør at man sagtens kan køre ind, hvor almindelige biler ville gå på og ligge tilbage, som en anden strandet hval.

Bruger du den ikke til mere end det, skulle de 2 hjultrukne være rigeligt, man skal også huske det koster 1,5 km per liter. så man skal lige tænke over hvor tit man bruger det, for det kan betale sig.  Man skal, jo, være saudi arabisk olie sheik for det er fedt at gå kort på literen, og sheiker køber ikke en mazda.

Når det er sagt, er det ikke fordi Mazdaen ikke er lækker, at sheiken holder sig væk. Jeg har kørt en 165 hks vision, som er i midten rent udstyrmæssigt. På trods af det havde den ting som bluetooth telefon, Lane departure Warning, Blind Spot Assist og mazdas lækre touchskræm som standard. Vælger man top niveauet Optimum får man læder indtræk, som standard og det må siges, at være noget ekstra.

Dertil kommer der at CX-5’eren generelt er et rart sted at være. Den har gode støttende sæder og en kabine rettet mod chaufføren. Den er rimeligt støjsvag, man kan ikke høre motoren eller noget af det mekaniske, men der er en del vindstøj, især ved høje hastigheder. Så hvis det er meget vigtigt for dig, at man ikke kan høre vinden, er den noget dyrere VW Tiguan et bedre bud.

Er du en familie, så du alligevel tænke en ekstra gang over det. CX-5 har en super kabine, der er plads til selv høje mennesker. Jeg er kun 1,79, men selv folk på 2 meter har ingen problemer både på for og bagsæder. det 503 liter store bagagerum, har rigeligt plads til alt familiens habengut og desuden væsentligt større en VW’en.

En sjov detalje er bagagerumsdæknet, som folder op når du åbner bagklappen, og er gennemsigtig bramme ind til kabinen. Så kan du holde øje med bagsæde terrorister fra bagagerummet. Der er helt sikkert en japaner med børn bag det’ design.

Hvis du er en af de famøse campister, så tænk dig om iden du køber trækvogn. lad for eksempel være med, at købe en der nøjagtigt må trække 1600 kg eller hvad vognen nu vejer. det bliver så træls at køre med, og værre at køre bag, når du går i stå op ad bakkerne.

Tag og gå lidt over. En CX-5’er for eksempel, de midste motorer, 160 hks diesel og 165hks benzin, må trække 1800 kg, og man kan også få modeller der må trække op til 2 tons. Så det er svært, at finde bedre trækbil, med en nypris under 400.000,- og især med det udstyr.

Mazda er tidligere blevet kaldt den japanske Alfa Romeo, primært af folk der ikke har kørt Alfa. Det er dog ikke helt forkert, det er den mest sporty japanske bil, men det er ikke helt en Alfa, der er ikke de samme lækre motorer og indbydende design. CX-5’eren er en Crossover/offroader så det ville aldrig blive en sportsvogn, men det er en af de mest selvtillidsgivende crossovers jeg har kørt.

Så når, man kaster den mod et sving i høj fart, føler man sig forholdsvis sikker på, at man ikke kommer ud på anden side rullende i en kæmpe ildkugle. Så det korte svar er nej, det er ikke en Alfa, men ja den er lige så sjov, at køre, som f.eks Mazda 3 eller 6.

Så har du børn, et aktivt liv, kan lide sportybiler og føler dig tiltrukket af en CX-5 med sit fine design, lækkert udstyrede kabine og høje køreposition, så er CX-5’eren et stærk bud. Personligt ville jeg vælge den 2 hjulstrukne 2.0 165 hks benzin i Vision, da den går 16,7 per liter, hvilket ligger tæt på diesel’ernes km per liter og med Mazdas velfungerende 6 trins manuelle gearkasse, som er nem at bruge og holder motoreren i lave omdrejninger selv ved højere hastigheder.

Hvis jeg skulle sætte kryds i en ekstra udstyrsboks, var det helt klart navigation, som fås i både tomtom og garmin version. Hvor jeg personligt ville vælge en TomTom, men det er rent smag og behag.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…