Eleverne blev bare siddende ude på gangen, når timen begyndte. – Hvorfor siger lærerinden ikke bare, at de SKAL gå ind?

Colourbox

”Din datter vil ikke gå ind i klassen, selvom det har ringet ind. Vil du ikke tage en snak med hende om det? Jeg har jo ikke lyst til at stå og skælde ud.”

 

Sådan lød det i røret en dag fra den frække datters lærerinde. Det viste sig at hele klassen havde gjort det til en vane at blive siddende på gulvet på gangen og pjatte og snakke i stedet for at gå ind og få undervisning. Så det var ikke kun min datter, der var fræk.

 

Forældrene talte med deres børn. Men det hjalp ikke. De gik stadig ikke ind til timerne i ordentlig tid.

 

Så blev der indkaldt til forældremøde.

 

”Hvorfor siger du ikke bare, at de SKAL gå ind i klassen?”, sagde jeg til lærerinden.

 

”Hvis de ikke gør det, bliver de sendt op til skoleinspektører.

 

Hvis de to gange ikke gør det bliver de sendt hjem i en dag.

 

Hvis de tre gange ikke gør det, bliver de sendt hjem en uge, og hvis de stadig ikke gør det, bliver de bortvist. Kort sagt, hvorfor bruger du ikke sanktioner?”

 

Sådan spurgte jeg. Der rejste sig et ramaskrig blandt forældre og lærere.

 

For det var da alt for galt, at jeg ikke kunne se kompleksiteten i spørgsmålet. Det var da alt for primitivt at straffe eleverne. Nej, alle måtte tage deres ansvar for elevernes opførsel på sig og dermed få dem til at indse det gode i at gå ind i klassen til tiden. Det blev så konklusionen på forældremødet. De næste uger havde intet ændret sig. Eleverne hyggede sig stadig på gangen.

 

Læs også
Hun er venstreorienteret skolelærer – nu advarer hun om alt for mange muslimske elever og islams voksende indflydelse

Jeg forstod aldrig, hvorfor lærerinden ikke bare kunne tage sig sammen og sætte sig igennem. Med skæld ud og sanktioner, som kunne trænge igennem elevernes pjank og dovenskab. Hun svigtede jo børnene ved at lade deres barnlighed og umodenhed råde, så de ikke fik lært noget. Bare fordi hun ikke ville skælde ud.

 

Men hun har sikkert været en god elev på seminariet.

 

Jeg har nemlig lige stiftet lidt mere bekendtskab med undervisningen der, og er blevet meget overrasket over tilgangen til det voksende problem med manglende disciplin i klasserne.

 

En af de teoretikere på området, der er mest populær på seminarierne i dag, Helle Plauborg, er en fortaler for den såkaldt didaktiske metode. Pointen er, at man ikke behøver bruge sanktioner for at holde ro og orden og lære børnene noget. Bare man bruger nogle gode, spændende samarbejds -og undervisningsmetoder og har sans for børnene og deres situation, så kan man sagtens klare sig uden at hæve stemmen eller sende en elev uden for døren.

 

Denne teori dømmer skæld ud og straf helt ude. Faktisk er man en fiasko, hvis man får behov for det eller bruger det.

 

Jeg spurgte en ung mand, der læser på seminariet i dag (det hedder bare ikke seminariet, men læreruddannelsen på professionshøjskolen), hvordan undervisningen kan være så verdensfjern. For selvfølgelig ville det da være dejligt at leve i en verden, hvor man aldrig behøver at hæve stemmen eller skælde ud. Men virkeligheden er jo anderledes i dag, hvor ingen børn har lært at sidde stille og tage hensyn til andre, når de kommer i skole.

 

Læs også
Unge med ‘udenlandsk baggrund’ trængte ind på skole i Haderslev og spurgte efter lederen – så slog de to lærere ned

Den lærerstuderendes svar var, at underviserne ofte er folk, der ikke har særlig megen praktisk erfaring i undervisning ude i folkeskolen. De er teoretikere, og har derfor alle mulige naive og utopiske ideer om de interesserede elever, der brænder efter at blive optaget af deres spændende undervisning. Virkeligheden er for dem en by i Rusland.

 

Men problemet for os andre og for Danmarks fremtid er jo, at en sådan tilgang til virkelighedens børn, gør disciplin til en by i Rusland. Og uden ro og orden i timerne kan børnene altså ikke lære noget. I hvert tilfælde ikke nok. Det lover ikke godt for Danmarks fremtid, at man stadig er så virkelighedsfjern på landets seminarier.

 

Marie Krarup MF Dansk Folkeparti

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…