Danmark er og skal være et billand

Foto: Colourbox

Venstre siger rungende nej til Enhedslistens (EL) seneste krav til finansloven om, at bilafgifterne skal hæves med 4-5 mia. kr., som til gengæld skal gå til kollektive transport og cyklisme.

 

Forslaget må være undfanget i en københavnsk osteklokke under indtryk af bybusser, S-tog og metro i alle retninger og med hyppige afgange. I hvert fald tager det ikke højde for virkelighedens verden vest for Valby Bakke.

 

I store dele af provinsen er danskerne totalt afhængige af deres bil. Mange familier har endda behov for to biler for at kunne passe job og fritid. Udenfor storbyerne kommer den kollektive transport aldrig til at dække borgernes behov.

 

Og selv omkring storbyerne er mange familier nødt til at satse på bilen for at få hverdagen til at hænge sammen.

 

Kommuner, regioner og stat yder allerede i dag et massivt tilskud af skattekroner til den kollektive transport. Eksempelvis får DSB mere end 4 mia. kr. om året via finansloven – finansieret af bilisterne.

 

Det er et meget stort plus for Danmarks økonomi og beskæftigelse, at vi råder over en fleksibel arbejdsstyrke. Hvis regeringen vælger at imødekomme kravet fra EL, vil det indebære en voldsom skævvridning af landet til skade for store dele af provinsen. Her ville det blive dyrere at transportere sig. Og dermed mindre attraktivt at bosætte sig eller investere i virksomhed.

 

Dertil kommer, at bilen bidrager til den enkelte danskers frihed. Det er en dejlig følelse, at kunne køre hen, hvor man vil, hvornår man vil.

 

Socialisterne har desværre aldrig erkendt, at bilen har enorm positiv betydning for vores samfund, og at Danmark i bund og grund er et billand. De satser ensidigt på kollektiv transport og udpeger bilen som skurk.

 

Venstre vil også forbedre og udvikle den kollektive transport. Men det skal aldrig ske ved at piske løs på de bilister, der i forvejen døjer med verdens højeste bilafgifter. Vi skal derimod effektivisere den kollektive transport og sikre bedre sammenhæng, så passagerne får bedre service for hver eneste krone.

 

I mellemtiden skal vi lade danskerne have deres bil i fred.

 

Læs også
Mette Frederiksen taler om stram udlændingepolitik – men Morten Østergaard og Pernille Skipper vil have mere islam

Kristian Pihl Lorentzen, MF og trafikordfører for Venstre

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…