En mand i Malmø med ubetalte P-bøder på ialt 30 millioner kroner

Fri bil (næsten) , gratis forsikring, ingen p bøder, ingen trængselsafgift – Lyder det ikke godt.

 

I går havde den svenske avis Ekspressen den sindsoprivende overskrift om en Malmø borger , der har (ubetalte) p- bøder på 30 millioner svenske kroner. Manden har ikke haft kørekort siden 2010. alligevel står han som ejer af 2000 biler.

 

eksemplet er greelt men ikke ualmindeligt. Det viser en undersøgelse foretaget af det svenske nyhedsbureau Sirenen.

 

Det blev endvidere fortalt at i Malmø blev kun 62% af parkeringsbøderne betalt ( i 90*erne var det omkring 98%).

 

Baggrunden for det utrolige

Nu kan man så spørge sig selv om, hvorledes det er muligt at opsamle p-bøder i millionklassen uden at have kørekort.

 

For at forstå den ejendommelige situation i det ellers tidligere så regelrette Sverige skal man se  på en hel speciel praksis, der har udviklet sig i dele af Sverige og ikke mindst i Malmø over de sidste 10 år.

 

For at have en forbrydelse af denne karakter skal der være et behov. Der skal eksistere en gruppe af mennesker, der har brug for en bil, men som enten ikke må have, ikke kan, eller har lyst til at betale, hvad det koster.

 

For det andet skal der også være en mulighed. Som et led i den generelle liberalisering har man også i Sverige forenklet regler omkring handel af biler. Ansvaret for at forholdene er i orden er placeret hos bilejeren, der i forbindelse med et ejerskifte skal sørge for forsikring, registrering osv. .

 

For det tredje skal man have en lovgivning og kontrolsystem, der baserer sig på at borgerne af egen fri vilje følger reglerne.

 

Og så skal man for det fjerde også have en presse, der kun i begrænset omfang interesserer sig for samfundet og hvordan det udvikler sig.

Læs også
Hvidvasker Sverige sin antisemitisme? – en beretning om, hvor galt det står til i Malmø

 

Indvandrerne

Overalt i Sverige, men ikke mindst i den sydlige del findes der en meget stor gruppe indvandrere, der lever i kanten af samfundet og har begrænsede midler til rådighed. Der findes en stor gruppe der lever af socialhjælp, og derfor ikke kan eje en bil.

 

Dette behov for en bil kan serviceres på flere måder. Man skal først og fremmest have en gruppe af personer, der ikke har spor imod at stå som ejer af en bil, de de facto ikke ejer. Det kan man gøre på to måder. Bilejeren ( eller ‘bilmålvakter’, som det kaldes i Sverige) kan enten købe en skrotbil, som han lejer ud mod en mindre månedlig betaling ( uden at betale skat – selvfølgelig); eller mod et engangsbeløb stå som ejer af en bil, som en anden person har købt.

 

Nu er det som regel sådan, at de pågældende ‘masse bilejere’ ofte føler sig misbrugt og misforstået. Eller indrømmer et vist ansvar. En af de helt store syndere Jajal Baltaj indrømmer at han har ladet nogle bekendte indregistrere biler i sit navn, ligesom han har solgt enkelte biler for at forsørge familien, men for langt de fleste biler, der er registreret i Baltajsnavn, gælder det at nogen har misbrugt hans underskrift.En anden af de store bilejere er ret sikker på, at det er hans bror, der er flyttet tilbage til Irak, der står bag, og har svindlet i hans navn.

 

Fordelen for brugeren af bilen er indlysende. Brugeren er fri for at betale for forsikring. Brugeren er fri for at betale parkeringsbøder, dvs. der er fri parkering. Brugeren er fri for at betale for trængselsafgifter, hvor de eksisterer. Simpelthen en perfekt leasingaftale.

 

Et magtesløst retssystem

Pointen er at det svenske retssystem er relativ magtesløs. Regningerne på bilerne der begår ulovligheder hænger på ejeren. Men ejeren kan være svær at træffe. Adresser, der er angivet er ikke de rigtige, telefonnumret svarer ikke. Og endelig hvis man får fat på ejerne, så har de typisk ingen penge. Der er ingen regnskaber, kun få papirer. Det kan være svært at bevise, at de facto står bag svindlen, eller at der blot er tale om en svindel uden skyldige.

Læs også
Likvideringen af 31-årig kvindelig læge i Malmø: Hun fik det dræbende skud, da hun lå på jorden – en medgerningsmand er anholdt

 

Som Lennart Nilsson, fra Kronfogeden ( den svenske foged instans) udtrykker det ‘personerne er i princippet immune overfor inddrivning af gæld’. ‘De tilhører et en underverden, der eksisterer i en sort økonomi, som den almindelige svensker ikke ved findes’.

 

 

Nu skulle man så tro, at pressen burde interessere sig for det indlysende urimelige ( og farlige i) at titusindvis af biler af tvivlsom kvalitet kører rundt uden forsikring, uden at betale p-bøder osv. og derved i virkeligheden flytter betalingen over på de som følger reglerne. Og sagerne har selvfølgelig også været omtalt i svenske aviser i 2009, 2010,2011 osv. .

 

Fortielse om gerningsmændenes navne

Men de svenske aviser har ikke filosoferet nøjere over hvorfor ejerne af bilerne, og skyldnere af et trecifret antal millioner hedder Majid Wandi, Adnan Abdulaziz, Jajal Baltaj , Abdulamir Hamid, Yousif al-Itabi. Men måske mest underligt, så bliver brugerne af bilerne slet ikke diskuteret. Det moralske aspekt i at titusindvis af borgere kører rundt i ulovlige biler, bliver slet ikke berørt. De svenske avisers manglende lyst til at diskutere ulovligheder begået af indvandrere har imidlertid her som i en række andre tilfælde den effekt at man direkte blåstempler dem.

 

Selvom der nu er tegn på at den svenske regering overvejer at ændre reglerne, således at snyd og bedrag bliver besværliggjort, så kan man undre sig over at man ikke tidligere har grebet ind.

 

Man skal her forstå at den svenske indvandringspolitik ikke alene er styret af en vildtvoksende humanisme og omsorg for alle fattige i hele verden. Den er også styret af en stærk liberalisme, og tro på at en ukontrolleret masseindvandring på sigt bliver en fordel for det svenske samfund.

Læs også
Sverige asyl-amok: Har alene i år uddelt langt over tredive tusinde statsborgerskaber og modtaget et hav af asylansøgere

 

En omfattende sort økonomi i Malmø

Den stiltiende accept af lov og regel brud er et resultat af denne liberale politik. Det svenske samfund har i løbet af et årti taget imod hundredtusinder af indvandrere, uden at have en reel mulighed for at tilbyde de fleste af dem beskæftigelse.

 

Som avisen Sydsvenskan dokumenterede sidste år eksisterer der i Malmø en omfattende sort og gråsort økonomi, hvis primære formål er at give en del af de ‘nye’ svenskere en slags beskæftigelse, men også at skabe et delsamfund, der indenfor sit eget regelsæt fungerer.

 

Snyderiet med bilejerskabet er en del af denne sorte økonomi. Den løser problemer som det svenske samfund ikke magter at løse indenfor normal samfundets rammer.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…