Kvinder og mænd skal bo adskilt – staten bestemmer over dit sexliv

Man fristes til at sige, at det hele startede, som det plejer.

 

Den tyrkiske premierminister Erdogan var til et lukket møde med andre politikere fra hans parti AKP.

 

På de her møder er det ikke ualmindelig, at ‘Far’ svinger pisken og benytter lejligheden til at sænke sit i forvejen lave bundniveau.

 

Ingen går fri, vestlige sammensværgelser mod Tyrkiet, den manglende respekt for Islam i det drikfældige Vesteuropa, unge uopdragne oprører, der ingen respekt har for Erdogan og AKP’s politiske resultater.

 

Sådan var det også ved et møde for AKP parlamentarikere i starten af november.

 

Han startede her en ny ideologisk diskussion om, hvor forfærdeligt, det er, at  mandlige og kvindelige studerende bor i samme hus.

 

“En kvindelig studerende bor i samme hus som en mandlig student. Der er ingen overvågning. Det er imod vores samfunds konservative natur. Der skal udøves en’ eller anden form for kontrol og overvågning”.

 

Udtalelserne blev som vanligt lækket til pressen.

 

I første omgang forsøgte regeringens talsmand og endda vicestatsministeren at benægte eller modificere Erdogans udtalelser. Årsagen til, at en stor del af de studerende  bor på private lejemål ofte sammen med nogle af det andet køn, er den, at der ikke er statslige kollegier nok.

 

Men dagen efter på et pressemøde stod Erdogan ved sine ord. ‘Jeg benægter aldrig noget jeg har sagt, fordi jeg er en anderledes politiker’

 

Læs også
EU-Domstolen foretager grov diskrimination mod Israel – kræver speciel mærkning af israelske varer fra besatte områder

“Vi har aldrig tilladt kvindelige og mandlige studerende at bo i samme bolig, og det vil vi aldrig komme til. Studerende bor på den her måde, fordi der er mangel på kønsadskilte kollegier. Vi får oplysninger om, hvad der foregår i de her boliger. Formodenlig ting, der ikke fortjener at komme frem. Alt kan ske. Forældrene råber ‘Hvor er Staten’. Der vil blive taget initativer, der vil vise, at Staten er her. Som en konservativ demokratisk regering er vi nødt til at gribe ind’.”

Erdogan fortsatte : “De råber op om, at ‘DE’ ( Erdogan) blander sig i deres måde at leve på. Men vi påtvinger ikke værdier på nogen, vi bevarer værdier, og vi bekæmper dem, der forsøger at gennemføre andre. At holde fast i værdier, der er 200 år gamle er lighed, frihed, demokratisering og normalisering” .

Og for lige at sætte prikken over ‘i’ slog han fast at han også havde videnskaben på sin side: ”Ineffektiviteten i sådan et system, hvor begge køn deler kollegium, er også accepteret af uddannelses psykologer verden over”.

I starten af sin regeringsperiode havde Erdogan som mål, at give islam og muslimske traditioner den plads i det tyrkiske samfund, som det sekulære kemalistiske samfund havde undertrykt.

Men nu er perspektivet lidt efter lidt skiftet.

 

Bag ved snakken om konservative værdier er en bevidst politik om at sætte islamisk funderede regler i centrum af samfundslivet. Det drejer sig ikke længere om at ligestille de undertrykte islamiske værdier med de sekulære værdier.

Nu drejer det sig om at gå meget længere i retning af en omdannelse af samfundet. Der skal gennemføre en renselse i det offentlige rum og synden forstået som vestlige selkulære værdier med kvinders ligestilling skal uddrives.

Når Erdogan taler om hvordan de unge bor, så ved godt, at den tyrkiske grundlov siger at retten til privatliv er ukrænkelig.

Men han satser på en moralsk regulering og en stempling af mennesker, der lever illigetimt. Der findes legitime og illigetime måder at leve på, som han udtrykte det under et interview i Finland.

Det er langt fra første gang, at Erdogan går ind i værdipolitiske tiltag. Det er kun et af flere forsøg på at udvide sin patriarkalske islamisme til at bestemme over den enkelte tyrkers privatliv.

I 2004 forsøgte han sig med en lov, der ville kriminalisere utroskab.

Læs også
Højaktuel bog om præsident Erdogan og hans Tyrkiet

Senere et forslag om forbud mod kunstig befrugtning foretaget uden for Tyrkiet (for ikke at forurene ‘tyrkisk blod’ ).

For et par år side var det abort og kejsersnit, som Erdogan karakterisere som unaturlig. Abort opfatter han som en konspiration for at begrænse befolkningstilvæksten. Hvorfor han iøvrigt anbefaler at en tyrkisk kvinde får 3 børn (mindst).

For nylig har han indskrænket muligheden for at drikke alkohol.

Fordømt, at unge kysser offentligt.

Erdogan er ved at skabe et konfliktfyldt samfund, hvor en række dagligdags situationer bliver til en moralsk politisk slagmark, hvor borgere mere eller mindre direkte opfordres til at lege moralsk politi.

En holdning, der understøttes af en mere og mere autoritær ledelsesstil. Det er ikke kun  kritikere indenfor pressen, som forfølges og chikaneres.

Kilder

Hürryet Daily News, Today’s Zaman, Huffington Post m.m.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…