Er dette Danmark? Busser bombarderes med sten i indvandrerområder i Aarhus

De busser, der har rute gennem Aarhus Vest, hvor Gellerup og andre indvandrerghettoer ligger, har udviklet sig til hadeobjekter for områdets store drenge og unge mænd.

 

I de seneste måneder er der stort set dagligt blevet kastet sten mod busserne. Alene i august og september er der 16 gange smidt sten mod busserne.

 

Og stenene er vel at mærke så store og tunge, at de er i stand til at knuse de tykke ruder i busserne.

 

”Nogle gange er det helt vanvittigt og sten er røget gennem bussernes forruder”, siger John Madsen, der leder det værksted, hvor busserne bliver repareret og nye ruder sat i. (TV2 oj)

 

Han viser en container frem med mange af de ruder, der er blevet skiftet ud, fordi de blev knust af sten.

 

Flere chauffører fortæller, at de derudover dagligt oplever trusler og chikane. Og de er bange. En chauffør, der ville fortælle om sine oplevelser til TV2, sprang fra i sidste øjeblik, fordi han frygtede for de repressalier han ville blive mødt med fra de børn og unge, der kaster med sten.

 

Læs også
Ung mand var venlig over for araber – som tak blev han overfaldet og fik en på hovedet

 

Chaufførerne har fået nok

Problemet er nu så stort, at chaufførerne har fået nok og deres fagforening kræver handling. De sidste par dage har der været flere angreb i Tilst og Rosenhøj.

 

Jan Nonnboe fra chaufførernes fagforening vil have stoppet de ruter, hvor chaufførerne oplever hærværk og vold.

 

“Der hvor der er stenkast, fyrværkeri og andre former for vold, der skal der ikke køre busser. Så enkelt er det”, siger Jan Nonnboe.

 

Men selv om det sker, så viser erfaringerne, at det ikke stopper chikanen. Hærværket flytter bare til andre ruter i området. Det siger Torben Hoyer, der er direktør for Busselskabet Aarhus Sporveje.

Læs også
Otte indvandrere mødte ung mand på gaden i Kalundborg – så syntes de lige, at de ville tæske ham og trampe ham i hovedet

 

For nogle måneder siden oplevede buschaufførerne på ruten gennem en anden indvandrerghetto, Bispehaven, lignende angreb. De var så voldsomme, at busserne stoppede med at køre efter klokken 18.

 

Men problemerne flyttede sig bare til andre ruter, siger Torben Hoyer. (TV2 oj)

 

 

Samme problem i 10 år

Problemerne med angreb på busserne har været kendt i de seneste 10 år.

 

Læs også
Har indvandrere ikke lært sproget efter tre år i Danmark, skal de selv betale for tolkning, mener DF – men det vil de andre partier ikke være med til

I 2009 var der store problemer med angreb på de gule busser, der kørte forbi indvandrerghettoen Gellerup. På det tidspunkt var der sket en tredobling af hærværket mod busserne over tre år.

 

Inde i busserne var der uro, vold, overfusninger, skub, spyt, slag, kast med sten og flasker, spark, ild, unødvendige træk i håndbremsen.

 

Til sidst var man nødsaget til at sætte overvågningskameraer op i busserne. Det hjalp. Men chikanerne fortsat uden for. Der blev smidt med sten fra gangbroerne ind gennem busserne ruder. Børn og unge løb ud foran busserne, så de måtte bremse hårdt op.

 

Efter en periode blev der lidt færre angreb. I 2010 var det ”kun” omkring hver anden dag, at en bus blev angrebet. I 2008 skete det med 1,2 dags mellemrum (JP Aarhus og Stiften.dk)

 

Men nu er volden og hærværket altså for alvor blusset op igen.

 

Angreb på samfundets myndigheder

Angrebene på busserne er en del af et større mønster.

 

Det er ikke kun buschauffører der bliver angrebet. Brandfolk er sammen med politi dem, der har været hårdest ramt.

 

Det er samfundets repræsentanter, der bliver angrebet.

 

Angrebene på myndighederne er et fænomen, der især optræder i ghettoer, hvor der bor mange indvandrere med muslimsk baggrund. Det er et udslag af parallelsamfund. En demonstration af magt: Her er det os der bestemmer. Her er det vores love og regler, der gælder.

 

Det er en udvikling, der ses i mange indvandrerghettoerne i Danmark. Og et helt lignende mønster ses i tilsvarende områder i andre europæiske byer. I går skrev vi for eksemple om, hvor slemt det står til i Frankrigs næststørste by Marseille.

 

Samfundet svigter

Når disse problemer fortsætter og ofte vokser, er det, fordi samfundet svigter. Det er et samfundsansvar at få stoppet store børn og unge, der tillader sig at angribe samfundets institutioner. Det kan man ikke overlade til chaufførerne og busselskabet. Hvis busser ikke kører, så kan folk ikke komme på arbejde, sig Jan Nonboe opgivende.

 

Så hvad skal chaufførerne gøre, når de heller ikke vil udsætte sig selv for daglig fare? Et civiliseret samfund kan ikke bare lade den slags køre i årevis. Det er nødt til at vise sin autoritet.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…