Så galt kan det gå, når Enhedslistens betonsocialisme får magten

Foto: Asger Bonnevie

Så er kommunalvalget overstået. Ser man på valget i et overordnet perspektiv, er Enhedslistens kæmpemæssige fremgang et af de mest interessante (og nedslående) resultater.

 

I København satte 19,5 procent af vælgerne deres kryds ved Enhedslisten. Det er altså hver femte københavner, som siger ja tak til god, gammeldags betonsocialisme.

 

Der har i den seneste tid været meget snak om Enhedslistens principprogram, der blandt andet omhandler revolution, nedlæggelse af politi og militær og nationalisering af bankerne. Det er altid relevant at diskutere partiernes principprogrammer, så jeg hilser debatten velkommen.

 

Men det er nu også interessant at se på Enhedslistens mere dagsaktuelle politik.

 

Under en valgkamp bruger de fleste partier korte slogans, og i år udmærkede Enhedslisten sig ved at have meget konkrete og indholdsrige slogans. Mit favorit hadeslogan var ”Bilerne bagerst”. Det er befriende ærligt: Enhedslisten hader simpelthen bilister og vil bruge mange politiske kræfter på at bekæmpe dem.

 

Og det får partiet rigtig god mulighed for. Ny teknik- og miljøborgmester ser nemlig ud til at blive Enhedslistens Morten Kabell, og hans første udmelding efter valget er da heller ikke til at misforstå: ”Jeg ønsker bredere og flere cykelstier.”

 

Nu har jeg absolut ikke noget imod cyklister. Men i et land, der pålægger bilisterne absurd høje afgifter, endeløst vejarbejde og parkeringsmuligheder, der på én gang er utrolig dyre og yderst sparsomme, så synes jeg altså, at det er på tide at rette fokus et andet sted hen.

 

Bilejerne bidrager med 43 milliarder kroner til statskassen hvert år, og det er ifølge de miljøøkonomiske vismænd cirka tre gange mere end de omkostninger, som bilerne pådrager samfundet i form af forurening, uheld og så videre.

 

For mange familier er bilen absolut nødvendig for at få hverdagen til at hænge sammen. Så når Enhedslisten vil have ”Bilerne bagerst”, ryger fornuften og rummeligheden altså samme sted hen.

 

Fornuft og rimelighed er at lade folk selv vælge, hvordan de vil lade sig transportere.

 

Læs også
Mette Frederiksen taler om stram udlændingepolitik – men Morten Østergaard og Pernille Skipper vil have mere islam

Men den slags argumenter vil Enhedslisten ikke lytte til. De har allerede bestemt sig: Biler er af det onde og skal bekæmpes med skrappe love og høje afgifter. Lokalt vil man intet gøre for at hjælpe bilisterne.

 

Jeg er alvorligt bange for, hvad partiet kan finde på, nu hvor det har fået markant mere magt i København. Det bliver næppe til gavn for børnefamilier med jobs og bil.

 

Simon Emil Ammitzbøll, gruppeformand og politisk ordfører, Liberal Alliance

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…