Det jødiske fællesskab i Tyrkiet går en uvis fremtid i møde

Rifat N. Bali. (Billedkilde: RT video skærmprint)

Det jødiske fællesskab i Tyrkiet er ét af de få overlevende i et muslimsk land. Dets antal er imidlertid svundet gevaldigt ind.

 

Jødernes historie  i Tyrkiet

“I 1927 foretog den Tyrkiske Republik sin første generelle folketælling, som konstaterede, at der var 81.872 jøder. Efter Israels uafhængighed i 1948 rejste cirka halvdelen af Tyrkiets jøder til Israel. I de følgende år fortsatte emigration i takt med politisk og økonomisk uro. Det aktuelle antal jøder ligger et sted mellem 16.000 og 20.000.”

 

“De seneste år er det jødiske fællesskab blevet mål for megen fjendtlighed og verbal overfusning fra landets islamiske og ultra-nationalistiske sektorer. Zionisme og Israel bliver offentligt dæmoniseret, og denne opfattelse overskrider ofte grænsen og bliver til antisemitisme. Det er utænkeligt, at en tyrkisk jøde åbent ville fremsætte udsagn til fordel for Israel for at rette alle forkerte oplysninger og misinformationer vedrørende Israel og zionisme.”

 

Rifat N. Bali er en uafhængig lærd person. Han er forskningsstipendiat ved Centre Alberto Benveniste pour les études et la culture sépharades i Paris. Han er forfatteren bag adskillige bøger og artikler om den tyrkiske jødedoms historie.

 

Angreb på skibet Mavi Marmara

“Den 31. maj 2010 stoppede de israelske forsvarsstyrker det tyrkiske skib Mavi Marmara fra Free Gaza Movements og Insani Yardim Vakfis flotille. I den efterfølgende kamp blev otte tyrkiske statsborgere og én tyrkisk-amerikaner dræbt.

 

“Dette blev et afgørende øjeblik for det jødiske fællesskab. Den tyrkiske offentlighed opfattede hændelsen som mordet på muslimske tyrkere begået af den jødiske hær. En ny bølge af antisemitisme og konspirationsteorier så dagens lys i de tyrkiske medier, hvilket blev understøttet af offentlige figurer. En konspirationsteori var, at Israel stod bag det separatistiske angreb fra Kurdistans arbejderpartis (PKK) side på en tyrkisk militærbase, som fandt sted nogle få timer efter IDF’s indgreb i forbindelse med Mavi Marmara.

 

“Det var ikke nogen overraskelse, at de tyrkiske medier ville bede jødiske ledere om at tilkendegive, hvilken side de var på. Israels øverste rabbinat svarede få timer efter hændelsen ved at udtale:

 

“Vi er foruroliget over at høre om det militære indgreb, der blev iværksat mod skibet Mavi Marmara, som var på vej til Gaza. Det faktum, at indgrebet, i henhold til de første rapporter, vi har modtaget, førte til døde og sårede, har gjort vores sorg endnu dybere. Vi deler helt og holdent vores lands reaktion, der blev foranlediget af forsøget på at stoppe den førnævnte [undsætnings]indsats på denne måde, og vores sorg er den samme som den, offentligheden føler.”

 

“Med undtagelse af denne bekendtgørelse forsøgte det jødiske fællesskab at holde så lav profil som muligt. Dette tomrum blev fyldt af to tyrkisk-jødiske offentlige figurer. Mario Levi er en kendt romanforfatter. Han udtalte til det italienske dagblad ‘La Repubblica’, at “som jøder i Istanbul er vi i solidaritet med folket i Gaza.” Han tilføjede, at han ikke mente, at der var antisemitisme i Tyrkiet.

 

Læs også
Forbyd muslimske bønnekald ved lov

Dr. Manfred Gerstenfeld: Forfatteren har i lang tid været rådgiver i forbindelse med strategianliggender for bestyrelserne hos flere store, multinationale selskaber i Europa og Nordamerika. Han er bestyrelsesmedlem og tidligere formand for Jerusalems Center for Offentlige Anliggender samt modtager af Lifetime Achievement Award (2012) fra Journal for the Study of Anti-Semitism.

 

Artiklen er udkommet på Gatestone Institute.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…