Regeringen vil investere milliarder i flere medarbejdere og ny it til skattevæsenet
Skatteadministration Over de kommende år vil regeringen investere op mod syv milliar-der kroner i at modernisere og fremtidssikre det danske skattevæ-sen. Pengene skal især gå til 2.000 nye medarbejdere og en ny digi-tal infrastruktur. Vi skal løfte skattevæsenet ind i det 21. århundre-de, understreger skatteminister Karsten Lauritzen.
Regeringen vil investere omkring syv milliarder kroner i det danske skattevæsen frem mod 2020.
Den massive ressourcetilførsel skal både gå til et betragteligt antal nye medarbejdere og en helt ny og moderne it-infrastruktur, som skal geare det danske skattevæsen til at løfte kerneopgaverne, som de ser ud i det 21. århundrede.
Investeringerne er en central del af planen ’Et nyt skattevæsen – Ny organisering, flere medarbejdere og velfungerende it’, som skatteminister Karsten Lauritzen præsenterer i dag.
”Vores nuværende skattevæsen er bygget til at klare opgaverne, som de så ud før årtusindeskiftet. SKAT har ikke været i stand til at følge med hverken globaliseringen eller den digitale udvikling. Derfor vil vi investere et historisk stort milliardbeløb, så vi kan løfte skattevæsenet ind i det 21. århundrede. Det er ikke en mirakelkur, der fra den ene dag til den anden løser alt. Men det er den eneste rigtige vej at gå, hvis vi skal sørge for, at vi også har et godt og effektivt skattevæsen om fem, ti og tyve år”, siger skatteminister Karsten Lauritzen.
Konkret betyder investeringsplanen, at der frem mod 2020 skal ansættes omkring 2.000 nye medarbejdere til kerneopgaver på tværs af hele skattevæsnet.
For skatteministeren er det afgørende, at skattevæsenet får flere hænder til at løfte skatteopkrævningsopgaven, som der både nu og i fremtiden bliver stillet større og skrappere krav til. Samtidig skal medarbejderne have de rette kompetencer.
”Et af de grundlæggende problemer i vores skattevæsen er, at der er for få hænder, og at der mangler viden og kompetencer. Derfor er jeg stolt af, at regeringen bryder mange års smalkost i skattevæsnet og nu går investeringsvejen. Vi mener, at der skal ansættes mange nye medarbejdere, og vi vil samtidig satse på videreuddannelse blandt de eksisterende”, siger Karsten Lauritzen.
Ud over øgede ressourcer til nye medarbejdere skal den store ressourcetilførsel bruges på at udskifte de eksisterende – og i mange tilfælde forældede – it-systemer, som skattevæsnet bruger i dag.
Og det er helt nødvendigt, påpeger skatteministeren.
”Mange af de it-systemer, som vi har i dag, blev udviklet før, jeg blev født. Skattevæsenet er blevet overhalet – og distanceret – digitalt i en sådan grad, at det vil være uansvarligt ikke at sætte ind på den digitale front. Vi skal have et skattevæsen, der er moderne, effektivt og digitalt. Ikke for skattevæsenets skyld, men for borgernes og virksomhedernes skyld, fordi det giver en enklere, tryggere og mere gennemskuelig skatteopkrævning”, siger Karsten Lauritzen.
Læs ’Et nyt skattevæsen – Ny organisering, flere medarbejdere og velfungerende it’
Figur 2. Regeringens forslag til ny bevilling til skatteforvaltningen
Ny organisering skal sikre et bedre og mere effektivt skattevæsen
Skatteadministration Med en ambitiøs investeringsplan vil regeringen bygge et helt nyt fundament under skattevæsenet. Som led i planen erstattes SKAT af en række mindre og specialiserede styrelser. Det skal blandt andet sikre et stærkere fokus på kerneopgaverne samt styrke fagligheden blandt ledere og medarbejdere.
Regeringen præsenterer i dag investeringsplanen ’Et nyt skattevæsen – Ny organisering, flere medarbejdere og velfungerende it’. Planen er startskuddet til et stort arbejde med at bygge et helt nyt skattevæsen.
Centralt i planen er en større omorganisering af skatteforvaltningen, hvor SKAT, som vi kender det i dag, erstattes af en række mindre og specialiserede styrelser.
”Siden regeringen præsenterede ’SKAT ud af krisen’ sidste efterår, har vi arbejdet på at komme til bunds i problemerne i SKAT. De er desværre store og ser kun ud til at vokse, hvis ikke vi gør noget. Derfor tager vi nu konsekvensen. Vi vil bygge et helt nyt skattevæsen, hvor vi deler skattevæsenet op i mindre – men stærkere og mere specialiserede – styrelser”, siger skatteminister Karsten Lauritzen.
Konkret udskilles tre af kerneområderne – ejendomsvurderinger, gældsinddrivelse og told – fra det nuværende SKAT og etableres som selvstændige styrelser.
Det skal styrke fagligheden på de enkelte områder, sikre et større fokus på kerneopgaverne og give en mere klar ansvarsfordeling i forhold til de enkelte områder.
”Det er ikke nogen hemmelighed, at der igennem flere år har været enorme problemer med både inddrivelsen af gæld og ejendomsvurderingerne. Og det ser også meget svært ud på toldområdet. Derfor er det fornuftigt at tage områderne ud af SKAT for at sikre maksimalt fokus på at løfte kerneopgaverne”, siger Karsten Lauritzen.
De øvrige dele af det nuværende SKAT drives i første omgang videre samlet. I starten af det nye år vil der være etableret et grundlag for at vurdere, hvordan det samlede nye skattevæsen skal organiseres. Herunder hvorvidt områder som fx personskatter, erhvervsskatter og motorområdet også skal etableres som selvstændige styrelser.
Borgere og virksomheder vil fortsat have én fælles indgang til skattevæsenet. Samtidig vil langt de fleste af medarbejderne i SKAT kunne fortsætte på de områder, hvor de aktuelt er beskæftigede.
Etableringen af nye styrelser skal ses i sammenhæng med, at der som en del af investeringsplanen skal investeres markant i skattevæsenet i de næste år. Det betyder blandt andet, at der skal rekrutteres op mod 2.000 nye medarbejdere.
Det er regeringens ambition, at én eller flere af de nye styrelser – og dermed også en del af de mange nyansættelser – placeres uden for hovedstadsområdet.
”Regeringen ønsker et Danmark i balance. Vi har allerede udflyttet et rekordstort antal statslige arbejdspladser. Nu, hvor vi skal rekruttere en masse nye medarbejdere, kommer det også til at være en hovedprioritet, at de skal ud i hele landet”, siger skatteministeren.
Ud over de nye, mindre driftsstyrelser etableres desuden en helt ny udviklingsstyrelse under Skatteministeriet. Styrelsen får til opgave at styre og drive opgaven med at bygge fremtidens skattevæsen samt forestå løsningen af koncernfælles opgaver som eksempelvis it, økonomistyring, forretningsudvikling og HR.
Spillemyndigheden og Skatteankestyrelsen bevares som selvstændige styrelser.
Læs ’Et nyt skattevæsen – Ny organisering, flere medarbejdere og velfungerende it’
Læs mere om tiltag på ejendomsvurderingsområdet
Læs mere om tiltag på inddrivelsessområdet
Læs mere om tiltag på toldområdet
Figur 1: Fremtidens skattevæsen