Gymnasieeleverne fik besked på at lukke computeren i timerne – det havde en fantastisk virkning

Colourbox

Der har altid været elever i gymnasiet, der ikke har hørt efter i timerne. Det nye er, at distraktionsmulighederne er blevet meget mere tiltrækkende.

 

Tidligere kunne man dagdrømme eller småsove, når koncentrationen svigtede, men nu er der en helt verden åben for eleverne gennem den allestedsnærværende computer, ipad eller/og smartphone. Eleverne har oven i købet den perfekte bortforklaringsmulighed: de kan bare sige, at de arbejder fagligt på computeren.

 

Realiteten er, at der er et betragteligt antal elever, der bruger undervisningstiden på at checke personlige mails, checke Facebook eller spille spil på internettet.

 

Enhver, der har siddet bag eleverne i klasselokalet, eller for den sags skyld de studerende på de videregående uddannelser, har kunnet se dette cirkus udfolde sig. Det går ud over elevernes fokus på undervisningens emner, og det går ud over lærernes undervisning.

 

Luk ned og kig op

Det er blevet for meget for to lærere på Øregård Gymnasium. De har startet projekt ”Luk ned og kig op”, der indebærer, at eleverne i deres timer skal lukke for computeren og tage noter med papir og blyant.

 

Som en af lærerne siger til Berlingske Tidende: ”Men jeg synes, det er et problem, at ingen er kritiske over for, hvorvidt IT øger læringen. IT er et redskab, ikke en læringsplatform, og et led i den digitale dannelse er simpelthen at fjerne redskabet nogle gange”.

 

Projektet er lykkedes. Elevernes koncentration er højere i disse timer end i de øvrige, og eleverne har set fordelene ved at lukke ned og kigge op. Det kan oven i købet mærkes på karaktergivningen. En del elever har efter forsøgets start fået højere karakterer.

 

De to lærere er ikke ene om at konstatere, at computerne repræsenterer en alvorlig og for mange elever uimodståelig fristelse, men det er få lærere, det gør noget ved det.

 

Computerne har åbnet for et væld af muligheder, som det ville være dumt ikke at benytte sig af i den faglige undervisning, men det må ikke betyde, at man ikke tør gribe ind over for misbrug af computeren.

 

Eleverne kan ikke styre det selv

Læs også
Video: En forretningsmand går på gaden med snuden nede i sin mobiltelefon – så han opdager ikke, hvad der er under opsejling …

Formanden for gymnasielærerne har sagt det helt klart: ”Jeg tror ikke, at eleverne kan styre det selv. Det er et ansvar som lærerne må tage på sig. Det er vigtigt, at læreren går  ind og sætte nogle rammer og fungerer som klasserumsleder”.

 

Med andre ord: det er en ledelsesopgave, men den enkelte lærer kan ikke stå alene med ansvaret.

 

En effektiv håndtering af problemet forudsætter, at skolen har en fælles holdning til at sætte grænser for computeranvendelsen og til at gribe ind over for misbrug. Det er skolens leder, der må træde i karakter og sikre en fælles holdning på  skolen, så lærerne får rimelige arbejdsvilkår og eleverne tvinges til at koncentrere sig om undervisningen.

 

En netop offentliggjort undersøgelse fra Dansk Evalueringsinstituts viser, at der er store problemer i gymnasiet med elevernes koncentration og evne og vilje til at fokusere på undervisningen. Her ligger en vigtig opgave for skolelederne og for undervisningsministeriet.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…