Pascal Husting er programdirektør i Greenpeace International. Organisationen kører kraftige kampagner mod flyrejser, fordi de belaster klimaet med et stort CO2-udslip. Man giver forargelsen frit løb over for de formastelige, der sætter sig op i et fly.
Disse fine principper gælder dog tilsyneladende ikke for Greenpeace-direktøren selv. Det er blevet afsløret, at Husting flyver regelmæssigt fra Luxembourg, hvor han bor, til Amsterdam, hvor hans arbejde ligger! En tur på lidt over 300 km.
Det har han gjort siden 2012.
Hver flyvetur udleder ifølge flyselskabet KLM 142 kg CO2. Over de to år, hvor disse rejser har stået på, svarer det til at forbruge omkring 17 tønder olie, ifølge den amerikanske miljøstyrelse. Bare for at komme til og fra arbejde. I øvrigt koster hver tur Greenpeace omkring 2.000 kr.
Hvad ville Greenpeace kalde sådan noget? Vel noget i retning af ”et fuldstændig utilstedeligt bidrag til den globale opvarmning”. Altså når det ikke lige er deres egen direktør.
Svamp i idealismen
Men Pascal Husting forsvarer over for The Telegraph sine flyrejser. Han er nødt til at rejse jævnligt til Amsterdam, siger han, og alternativet ville være en togrejse tur-retur på 12 timer.
Husting fortæller dog ikke, hvorfor han ikke bor dér, hvor arbejdet ligger – men insisterer på at blive i Luxembourg og så flyve i lange baner.
Mange af de mennesker, som Greenpeace kritiserer for at belaste klimaet med flyrejser, har sikkert en række gode begrundelser for, at det er lettest for dem at flyve.
I øvrigt kommer afsløringen af Pascal Hustings mange flyrejser kun få dage efter, at Greenpeace har måttet undskylde, fordi man har formøblet omkring 30 mio. kr., som kommer fra frivillige bidrag, på mislykket valutaspekulation.
Greenpeace profilerer sig ellers som en idealistisk organisation. Men det ser ud til, at der er gået noget svamp i idealismen.
Varm luft
Den administrerende direktør for Greenpeace i Storbritannien, John Sauven, har følt sig nødsaget til at udsende en erklæring om Husting-sagen. Her væver han løs med følgende betragtninger:
”Var det den rigtige beslutning at tillade ham (Husting) at rejse med fly for i en periode at forsøge at afbalancere sit arbejde med sin families behov? Hvilke former for kompromiser kan man lave i bestræbelserne på at gøre verden til et bedre sted?
Jeg tror, der er en grænse der (…) Men for hvad det er værd, så tror jeg ikke, at vi har overskredet den grænse her i Greenpeace.” (Daily Mail)
Erklæringen rummer så megen varm luft, at det i sig selv må være en alvorlig klimabelastning.
”Næsten ubegribeligt”
Så er Richard Lancaster, der har været frivillig i Greenpeace i 30 år, anderledes kontant:
”Jeg må sige, at jeg er dybt foruroliget over disse afsløringer – jeg havde håbet og regnet med, at Greenpeace var bedre end som så. Så jeg finder Pascals rejsearrangementer næsten ubegribelige.”
Lancaster fortsætter:
”Jeg er frivillig i Greenpeace, men arbejder i den kommercielle verden. Og hvis jeg tog et job i et andet land, så ville jeg regne med at flytte derhen, hvor arbejdet ligger. Hvis jeg ikke kunne det af familiære grunde, ville jeg ikke tage jobbet.” (Daily Mail)
Det er ti gange værre for klimaforandringer at flyve end at tage toget. Denne beregning kommer fra … Greenpeace.
Det kniber sjovt nok tit med den politiske korrekthed, når ens egne interesser er i klemme.